WARSZTATY Z DORADZTWA
ZAWODOWEGO
W ramach projektu
„Mamy możliwości – chcemy pracować” zostały zorganizowane zajęcia z doradztwa
zawodowego dla uczniów klas przysposabiających do pracy. Podstawowym celem
warsztatów było, aby każdy z podopiecznych:
-
Poznał swoje
potrzeby
-
Odkrył swoje
zdolności zawodowe
-
Posiadał
umiejętność komunikacji interpersonalnej
-
Potrafił radzić
sobie ze stresem i konfliktami
-
Miał świadomość
wad oraz zalet pracy indywidualnej i w grupie
-
Posiadał
podstawową znajomość pojęć z zakresu wiedzy o zawodach
-
Umiał
skonfrontować swoje predyspozycje z wymaganiami zawodu
-
Potrafił
zaprezentować siebie jako kandydata do pracy
-
Potrafił
przygotować CV
-
Radził sobie
podczas rozmowy kwalifikacyjnej
-
Posiadał
znajomość rodzajów umów o pracę i form zatrudnienia
-
Posiadał
znajomość praw i obowiązków pracownika
-
Miał świadomość
etyki w pracy
-
Znał sposoby
przeciwdziałania bezrobociu
Dodatkowo w celu
pogłębienia wiedzy oraz przygotowania do wejścia na rynek pracy zaplanowane
zostały wyjścia do różnych instytucji, takich jak:
Urząd Pracy, Centrum
Pomocy Rodzinie, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Urząd Miejski oraz Urząd
Skarbowy.
WRZESIEŃ
W pierwszym miesiącu naszej
pracy wszystkie 4 grupy rozpoczęły zajęcia od ćwiczeń mających na celu
integrację grupy. Następnie każdy stworzył wizerunek własnej osoby – plakat.
Wycinaliśmy z kolorowych gazet elementy prezentujące własną osobę (postać) oraz
własne zainteresowania (hobby, formy spędzania wolnego czasu ), aby potem
zaprezentować plakat na forum grupy. Omówiliśmy także cechy osoby
przedsiębiorczej i wypisaliśmy je na arkuszach papieru. Na koniec zrobiliśmy
test "Moje mocne i słabe strony".
PAŹDZIERNIK
Kolejnym zagadnieniem
poruszanym na zajęciach był temat: Na co powinna zwrócić uwagę osoba poszukująca
pracy? Uczestnicy zajęć otrzymali arkusz papieru, na którym wypisywali ważne
informacje dotyczące:
charakteru pracy,
lokalizacji firmy, możliwości rozwoju, warunków pracy, czasu pracy, wysokości
zarobków. Zastanawialiśmy się, gdzie szukamy informacji o wolnych miejscach
pracy. Uczestnicy na arkuszach papieru wyklejali uprzednio wycięte nazwy miejsc,
w których można dowiedzieć się o pracy, o predyspozycjach przyszłego pracownika
oraz o ewentualnym dokształceniu: Powiatowy Urząd Pracy, Centrum Informacji i
Planowania Kariery Zawodowej, Agencja Pośrednictwa Pracy, Ochotnicze Hufce
Pracy, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Cech Rzemiosł Różnych,
Ogłoszenia w gazecie, Ogłoszenia w Internecie, Bezpośrednio w firmie, czy wśród
znajomych. Dla przetestowania świeżo nabytej wiedzy przygotowałyśmy ogłoszenia
pracy z różnych gazet. Zadaniem uczestników było przeanalizowanie ogłoszeń i
podanie, jakie informacje są w nich zawarte.
LISTOPAD
Od października dla
każdej grupy zostały zaplanowane spotkania z doradcą zawodowym (1 godzina
zegarowa - co miesiąc inna grupa). Dotyczyły one komunikacji interpersonalnej,
z szczególnym uwzględnieniem komunikacji z przyszłym pracodawcą oraz
współpracownikami. Dodatkowo uzupełniłyśmy informacje na temat: „Komunikacja
niewerbalna może się wyrażać przez ...?”: gesty, mimika, ton głosu, nasz wygląd,
nasze otoczenie, sposób w jaki siedzimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo.
Rozmawialiśmy o naszych emocjach, w jaki sposób je wyrażamy. Ćwiczeniem
sprawdzającym było dopasowanie podpisów do odpowiednich ilustracji
przedstawiających różne emocje (smutek, podziw, radość, gniew, zdziwienie,
strach, irytacja). Zastanawialiśmy się, czy ciało przemawia wyraźniej niż słowa,
stosując ćwiczenia utrwalające różne sposoby wyrażania siebie w formie
bezsłownej.
GRUDZIEŃ
Zorganizowaliśmy wyjście do
Powiatowego Urzędu Pracy w Pszczynie (1 godzina zegarowa). Uczestnicy
warsztatów zapoznali się z tą instytucją i jej lokalizacją. Zostaliśmy
oprowadzeni przez pracownika po poszczególnych pokojach. Zaznajomiliśmy się z
pracą Urzędu oraz zostaliśmy zapoznani z rodzajem spraw, jakie możemy załatwić w
tej instytucji.
Po powrocie
dowiedzieliśmy się, że Curriculum Vitae to jeden z podstawowych
dokumentów niezbędnych w poszukiwaniu pracy. Poznaliśmy podstawowe części CV:
dane osobowe (imię i nazwisko, adres zamieszkania, data i miejsce urodzenia,
stan cywilny, telefon, email), wykształcenie, doświadczenie zawodowe,
umiejętności, zainteresowania. W celu utrwalenia każdy wypisał własne CV na
arkuszu papieru - wypełnił gotowy formularz swoimi danymi.
STYCZEŃ
Następne zaplanowane wyjście
skierowało nas do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Pszczynie (1
godzina zegarowa). Pracownik PCPR zapoznał uczniów z instytucją i jej
lokalizacją, oprowadzając uczestników po pokojach i opowiadając, jakimi sprawami
zajmuje się ta instytucja.
Wykorzystując stworzone przez uczestników na poprzednich zajęciach
Curriculum Vitae, przepisaliśmy je do wersji elektronicznej na komputerach,
by potem je wydrukować. Dla przećwiczenia wypełniliśmy "Kartę osoby
bezrobotnej" niezbędnej przy zgłoszeniu się osoby poszukującej pracy w
Powiatowym Urzędzie Pracy (druk z Urzędu).
LUTY
Kolejną instytucją, którą
odwiedziliśmy był Urząd Miejski w Pszczynie (1 godzina zegarowa).
Uczestnicy zostali oprowadzeni po Urzędzie Miejskim przez pracownika.
Zaznajomili się z pracą Urzędu Miejskiego oraz sprawami, jakimi zajmuje się ta
instytucja.
Pozostała część
zajęć dotyczyła rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą. Omówiliśmy czynniki mające
wpływ na pierwszą rozmowę z przyszłym pracodawcą (naklejanie ilustracji i
podpisywanie ich ). Losowaliśmy przykładowe pytania, jakie mogą paść podczas
rozmowy i próbowaliśmy na nie odpowiadać.
MARZEC
W tym miesiącu czekało nas
wyjście do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Pszczynie (1 godzina
zegarowa), podczas którego uczniowie zapoznali się z instytucją i jej
lokalizacją. Pracownik oprowadził uczestników warsztatów po ZUSie, zaznajomił z
jego pracą oraz sprawami, jakimi zajmuje się ta instytucja.
W dalszej części
zajęć zostały omówione rodzaje umów zawieranych z pracodawcą (umowa o pracę,
umowa zlecenie, umowa o dzieło). Wyjaśniliśmy sobie, jakie zobowiązania
nakładają one na przyszłego pracownika i pracodawcę. Przećwiczyliśmy prawidłowe
wypełnianie umów na wybranych przykładach.
KWIECIEŃ
Przez
cały miesiąc zaplanowane zostało drugie spotkanie z doradcą zawodowym
(1 godzina zegarowa – co tydzień inna grupa). Tym razem została poruszona
tematyka pracy w grupie, rozwiązywania konfliktów oraz bycia liderem. W dalszej
części zajęć poruszymy temat „Prawa i obowiązki pracownika”. Staraliśmy wyjaśnić
sobie jakie obowiązki i prawa nakłada umowa na przyszłego pracownika i
pracodawcę. Dla sprawdzenia wykonaliśmy ćwiczenie w prawidłowym rozróżnianiu
praw i obowiązków pracownika na wybranych przykładach.
CZERWIEC
Na nasze ostatnie spotkanie
wybraliśmy wyjście do Urzędu Skarbowego w Pszczynie (1 godzina zegarowa).
Celem było zapoznanie się z instytucją i jej lokalizacją. Pracownik US
oprowadził uczestników warsztatu po urzędzie, wyjaśniając kolejno jakimi
sprawami zajmuje się ta instytucja.
Po powrocie
omówiliśmy
temat budżetu domowego. Zastanawialiśmy się jak zachować równowagę między
dochodami i wydatkami. Podsumowaniem było ćwiczenie w prawidłowym ustalaniu
budżetu - 7 zasad oszczędzenia.
Zajęcia zakończyły
się podziękowaniem uczestnikom za aktywny udział w zajęciach i rozdaniem
pamiątkowych zaświadczeń.
Prowadzący: mgr
Magdalena Baranowska, mgr Agnieszka Kania |